Kaj pa cold brew kava?

Mario Sambolec
29 julija, 2021

Hladno varjena kava (t.i. cold brew, ang.) postaja vse bolj priljubljena pijača, še posebej poleti, ko se zunanje temperature čez dan povzpnejo in nam takrat običajna (vroča) kava večkrat ne paše. Cold brew kava je prav tako popularna med tistimi, ki se po “navadni” kavi soočajo s prebavnimi težavami. 

Kako se hladno varjeno kavo sploh pripravi in kakšna sta njena sestava ter učinek na zdravje v primerjavi z običajno kavo? Izveste v nadaljevanju …

Sestava cold brew kave

Za cold brew kave se pogosto reče, da imajo:

  1. Nižji delež kofeina in različnih “kislih” spojin.
  2. Višji delež antioksidativnih spojin.

Raziskave kažejo, da imajo kave pripravljene na način hladnega varjenja res nižji delež najrazličnejših kislin (npr. citronska, jabolčna, kvinska, jantarna in glukonska kislina), kar bi teoretično lahko podprlo anekdote številnih posameznikov, ki pravijo, da jim tovrstne kave bistveno bolj ustrezajo kot običajne kave iz vidika prebave. Ob odsotnosti kvalitetnejših raziskav ter mnogih pozitivnih anekdot, je cold brew verzija kave vsaj vredna razmisleka za vse tiste, ki jim kava sicer diši, vendar povzroča težave s prebavo.

Feelgood_cold-brew-kava-2

Zaradi načina priprave je cold brew kava tudi bistveno manj grenka in kisla oz. lahko bi celo lahko, da je končni izdelek rahlo sladek in blagega okusa.

Na žalost je nižji delež prej omenjenih spojin povezan z nižjo antioksidativno kapaciteto cold brew kav, kar je v popolnem nasprotju s trditvami večine proizvajalcev. Sicer nimamo dovolj raziskav, da bi lahko naredili konkretne zaključke, vendar pa to potencialno pomeni, da cold brew morda ne nudi vseh prej omenjenih pozitivnih koristi ali pa vsaj ne v enaki meri, kot običajna kava.

Preberite več:
Kaj pa kava?

Kar se tiče vsebnosti kofeina: cold brew kave vsebujejo delež kofeina, ki je precej podoben običajnim kavam. To gre ponovno navzkriž z ustaljenim prepričanjem in trditvami proizvajalcev. Predvideva se, da daljši čas kuhanja uporabljen pri hladni metodi (več ur primerjavi s par minut pri običajni kavi) kompenzira razliko v temperaturi in posledica je podoben delež kofeina.

Preberite več:
Kava in drugi kofeinski napitki za športnike

Zdravstvene trditve s katerimi se cold brew kavo največkrat oglašuje nimajo strokovne podlage. Gre za preprosto prenapihovanje in zavajanje.

Priprava cold brew kave

Priprava cold brew kave ni nobena raketna znanost in ne terja posebne opreme ali časovne investicije za pripravo. Za vas smo zbrali ključne točke:

  1. Najprej na grobo zmeljite kavo (bodisi sami doma ali kjer kupite kavna zrna).
  2. Kavo prelijte z običajno vodo ter pustite stati preko noči (oz. približno 12 ur).
  3. Razmerje med kavo in vodo prilagodite okusu in temu kako močno kavo si v osnovi želite.
    • Dobra izhodiščna točka je razmerje ene skodelice kavnih zrn, pomešanih s štirimi skodelicami vode.
    • Več kave na enako količino vode = močnejša kava z več kofeina, za katerega smo v prejšnjem poglavju ugotovili, da se v praktično enaki meri ekstrahira v cold brew kavi kot v običajni kavi.
  4. Po končanem namakanju kave je potrebno odstraniti kavno usedlino.
    • Slednje je najlaže storiti s precejanjem preko kavnega filtra ali kuhinjske gaze.
  5. Po koncu postopka spravite kavo na hladno in jo začinite po okusu.
    • Različice s smetano in sladkorjem (navadnim, rjavim ali kokosovim) so precej kalorične, kar zahteva pozornost v primeru želja po lažjem uravnavanju telesne teže.
    • Nekalorična sladila (stevia, eritritol, suklaroza, …) so dobra alternativa za tiste, ki želite pijačo osladiti, a jo še vedno ohraniti praktično brez energijske vrednosti.

Preberitev več:
Kaj pa nekalorična sladila?


Viri

  1. Rao, N. Z., & Fuller, M. (2018). Acidity and Antioxidant Activity of Cold Brew Coffee. Scientific reports8(1), 16030. https://doi.org/10.1038/s41598-018-34392-w
  2. Angeloni, G., Guerrini, L., Masella, P., Innocenti, M., Bellumori, M., & Parenti, A. (2018). Characterization and comparison of cold brew and cold drip coffee extraction methods. Journal of the Science of Food and Agriculture. doi:10.1002/jsfa.9200 
  3. Rao, N. Z., Fuller, M., & Grim, M. D. (2020). Physiochemical Characteristics of Hot and Cold Brew Coffee Chemistry: The Effects of Roast Level and Brewing Temperature on Compound Extraction. Foods (Basel, Switzerland)9(7), 902. https://doi.org/10.3390/foods9070902
Mario Sambolec
• ustanovitelj podjetja Feelgood
• nutricionist MNU, PN1, ACA
• trener in predavatelj Fitnes zveze Slovenije
Preberi več
V članku izveste vse o magneziju: kako resnično je prepričanje, da deluje proti krčem, v kateri hrani se nahaja in ali res potrebujemo dopolnilo?
V članku izveste kakšna je razlika med navadami in rutinami, ter katere tri so najpomembnejše za cilje s področja preoblikovanja telesa in izboljšanja zdravja.
Uporaba kolagena kot prehransko dopolnilo za različne namene je trenutno zelo popularno. Pa je kolagen dejansko učinkovit ali gre za še en marketinški trik?