Gobe in njihov pomen v prehrani

Matjaž Macuh
26 avgusta, 2021

Gobe so že stoletja del naše prehrane. V nekaterih kulturah določene vrste gob nosijo celo kulturni in duhovni pomen, so del pomembnih običajev in zdravilskih praks.

Ali ste vedeli, da gobe niso rastline? Taksonomsko gledano so gobe celo bliže živalskemu kot rastlinskemu kraljestvu. Toda gobe niso niti rastline niti živali.  Z besedo goba imenujemo zunanje, vidne dele oz. plod organizmov iz kraljestva gliv.

V članku boste spoznali več zanimivosti o gobah – o njihovi prehranski vrednosti in vplivih na zdravje.

Gobe: osnovna izkaznica

Ključne razlike, ki ločijo gobe od živil rastlinskega ali živalskega izvora, so sledeče:

  • Gobe v nasprotju z rastlinami nimajo klorofila in niso sposobne proizvodnje energije s fotosintezo. 
  • Gobe v nasprotju z živalmi svoje hrane ne morejo ujeti in zaužiti.  
  • Glavni polisaharid, ki daje gobam strukturo, je hitin in ne celuloza, tako kot pri rastlinah. 
  • Glavni sterol v gobah je ergosterol in ne holesterol kot pri sesalcih.
Feelgood_gobe-različne-vrste

Poznamo preko 2000 vrst užitnih gob. Bolj znane ter komercialno in kulinarično uveljavljene so na primer šampinjoni (Agaricus bisporus), šiitake (Lentinus edodes), bukov ostrigar (Pleurotus ostreatus), lisičke (Cantharellus cibarius) in jesenski goban (Boletus edulis)

Gobe: prehranska vrednost

Gobe so v osnovi precej nizkokalorična skupina živil z visoko vsebnostjo vode (∼90 %) ter energijsko gostoto okoli 30 kcal na 100 g gob. Po energijski vrednosti so torej zelo primerljive z zelenjavo.

Glede na nizko energijsko vrednost najbrž ni presenečenje, da je v gobah nizka tudi vsebnost makrohranil (beljakovin, ogljikovih hidratov in maščob). Prehransko gledano imajo gobe podobno funkcijo kot zelenjava – so zgolj vitaminska in mineralna podpora, ter dober vir prehranskih vlaknin. To pomeni, da gobe niso primerljiv nadomestek za ogljikohidratne priloge kot recimo krompir ali za beljakovinska živila kot je na primer meso.

Preberite več o beljakovinah

Feelgood_gobe-prehranska-vrednost
Okvirna prehranska vrednost gob (vir: NutritionData)

Gobe med drugim vsebujejo tudi že omenjeni ergosterol, ki se ob prisotnosti UV svetlobe pretvarja v vitamin D2. Moramo pa opozoriti, da je oblika D2 slabše razpoložljiva, ter da gobe niso super bogat vir, zato gob ne uvrščamo med praktično pomembne vire vitamina D.

Preberite več o vitaminu D

Gobe: vpliv na zdravje

Raziskave načeloma nakazujejo, da bo redno uživanje gob povezano z ugodnimi učinki – predvsem nižjim tveganjem za debelost, presnovne in srčno-žilne bolezni. Učinki bodo najbrž zelo podobni tistim, ki so značilni za višji vnos sadja, zelenjave, stročnic, semen in oreškov ipd. 

Feelgood_gobe-niso-zdravilo

Še ena pomembna posebnost gob je, da vsebujejo različne sekundarne metabolite oz. polifenole zaradi katerih se jim pogosto predpisuje “zdravilne” učinke.

Čeprav drži, da je visok vnos polifenolov povezan z ugodnimi učinki, to še zdaleč ne pomeni, da so gobe kakorkoli zdravilne. Vsebnost polifenolov v gobah je primerljiva z vsebnostjo polifenolov v nekaterih rastlinskih živilih. Gobe v resnici niso nič bolj “zdravilne” od recimo špinače.

Preberite več; Hrana ni zdravilo

Na kratko: užitne gobe so koristen del prehrane, ni pa smiselno od njih pričakovati neverjetnih ugodnih učinkov na zdravje ali počutje.

Preberite več: Kaj v resnici pomeni zdrava in uravnotežena prehrana?

Zaključek

Gobe je smiselno vključevati v prehrano, saj so odličen vir določenih vitaminov, mineralov, vlaknin in drugih koristnih snovi. Poleg tega so izjemno nizko kalorično živilo, kar bo najbrž koristilo uravnavanju telesne mase – toda pozor pri pripravi: Gobe namreč zelo rade vpijejo vso dodano maščobo in če jih med pripravo parimo z veliko olja oz. masti, bo zadeva na koncu brez dvoma zelo kaloričen obrok. 

Preberite več: Maščobe po zdravi pameti: Praktični in uporabni napotki.


Viri

  • Jo Feeney, M., Miller, A. M., & Roupas, P. (2014). Mushrooms-Biologically Distinct and Nutritionally Unique: Exploring a “Third Food Kingdom”. Nutrition today, 49(6), 301–307. https://doi.org/10.1097/NT.0000000000000063
  • Feeney, M. J., Dwyer, J., Hasler-Lewis, C. M., Milner, J. A., Noakes, M., Rowe, S., Wach, M., Beelman, R. B., Caldwell, J., Cantorna, M. T., Castlebury, L. A., Chang, S. T., Cheskin, L. J., Clemens, R., Drescher, G., Fulgoni, V. L., 3rd, Haytowitz, D. B., Hubbard, V. S., Law, D., Myrdal Miller, A., … Wu, D. (2014). Mushrooms and Health Summit proceedings. The Journal of nutrition, 144(7), 1128S–36S. https://doi.org/10.3945/jn.114.190728 
Matjaž Macuh
• mag. športne prehrane (MSc Applied Sports Nutrition)
• doktorski študent prehrane (Biotehniška fakulteta)
• antropometrist
Preberi več
V članku izveste kakšna je razlika med navadami in rutinami, ter katere tri so najpomembnejše za cilje s področja preoblikovanja telesa in izboljšanja zdravja.
Uporaba kolagena kot prehransko dopolnilo za različne namene je trenutno zelo popularno. Pa je kolagen dejansko učinkovit ali gre za še en marketinški trik?
V članku postavimo na prvo mesto dokaze o prehranski vrednosti jajc in pojasnimo kakšen je njihov dejanski vpliv na zdravje.