Kaj pa čaj?

Mario Sambolec
19 avgusta, 2021

Prebivalci sveta vsak dan popijemo kar 2 milijardi skodelic čaja. Takoj za običajno vodo je po priljubljenosti uživanja s tem čaj kar druga pijača v vrsti!

Obstajajo več vrst belega, zelenega in črnega čaja, toda v osnovi gre za isto vrsto rastline, ki je obdelana na različne načine, kar jim daje značilno aromo in prehranske lastnosti. Najbolj bistveno se čaji razlikujejo v vsebnosti kofeina: največ ga je v črnem čaju, najmanj pa v belem.

Zeliščni čaji in sadni čaji po drugi strani niso pravi čaji, temveč topli pripravki – poparki pripravljeni iz različnih zeli in včasih z dodanimi aromami. Ko govorimo o čaju imamo torej v mislih napitek iz listov čajevca in nič drugega.

Je čaj koristen?

Čaj se pripravi s postopkom prelivanja posušenih listov čajevca (Camellia sinensis) z vročo vodo pri čemer se v nekaj minutah v vodo ekstrahirajo različne naravno prisotne snovi, ki se nahajajo v listih. Najbolj znani so različni polifenoli, bioaktivne snovi z širokim naborom ugodnih učinkov, po katerih so znana tudi kava, kakav, jagodičje in zelena listnata zelenjava

Preberite več: Kaj pa kava?

Polifenoli spadajo med glavne predstavnike v rastlinah pristopnih koristnih snovi, imenovanih tudi fitokemikalije, ki so povezane  s številnimi koristnimi izidi. Višji vnos polifenolov je povezan z znižanim tveganjem za presnovne, srčno-žilne in nevrodegenerativne bolezni.  

Preberite več: Fitokemikalije- koristne rastlinske spojine.

Za čajevec je značilna visoka vsebnost posebne podskupine polifenolov imenovane katehini. Izmed teh je morda najbolj znan EGCG (epigalokatehin-3-galat), ki ga povezujemo z antioksidativnim delovanjem, ugodnimi  učinki na delovanje srca in ožilja, ter znižanim tveganjem za razvoj raka.

Feelgood_zeleni-čaj

EGCG velja tudi za popularno prehransko dopolnilo, vendar kot tak v raziskavah ne kaže omembe vrednih učinkov. 

Uživanje čaja je v opazovalnih raziskavah dosledno povezano z boljšimi zdravstvenimi izidi. Levji delež te povezave skoraj zagotovo nosijo v njem prisotni polifenoli, morda predvsem katehini. Toda v čaju je prisoten izjemno širok spekter teh snovi in skoraj zagotovo z uživanje samo dopolnila izoliranega EGCG ne bo imelo podobnih učinkov.

Preberite več: Prehranska dopolnila za rekreativce.

Čaj je sinergistična mešanica najrazličnejših bioaktivnih snovi. Če želite ugodne učinke čaja, boste morali popiti čaj oz. ekstrakt čajevca (ki pa pravzaprav tudi ni nič drugega kot zelo koncentrirana oblika čaja).  

Morebitni ugodni učinki uživanja čaja na zdravje in počutje

Na področju zdravja literatura redno uživanje čajev povezuje predvsem z nižjim tveganjem za:

  • prezgodnjo umrljivosti iz vseh vzrokov,
  • presnovni sindrom in diabetes tipa 2,
  • srčno-žilne zaplete,
  • možgansko kap.

Moč pozitivnega učinka v raziskavah po navadi narašča sorazmerno s količino popitega čaja, vse do dveh ali treh skodelic dnevno.

Poleg naštetega se v nekaterih raziskavah kaže tudi povezava rednega uživanja čaja z nižjim tveganjem za najrazličnejše oblike raka, ugodnimi učinki na zdravje skeleta, ter nižjim tveganjem za kognitivno usihanje in demenco.

Feelgood_vroč-čaj

Po drugi strani je uživanje čaja povezano z višjim tveganjem za rak požiralnika in želodca. Pri tem najbrž ne gre za učinek samega čajevca, temveč uživanje prevročih tekočin, kjer temperatura preseže  55 °C. Trenutno predvidevamo, da je možno tovrstne negativne učinke skoraj v celoti zamejiti, če čaj pred uživanjem enostavno ohladimo do bolj primerne temperature.

Ali bo uživanje čaja za nas dejansko koristno, je na koncu odvisno tudi od tega v kakšni obliki ga uživamo oz. kaj mu dodamo. Ko govorimo o čaju, imamo v mislih vodni ekstrakt, ki smo ga pridobili iz listov čajevca z vrelo vodo. Nič drugega. Vsako dodajanje drugih kaloričnih dodatkov – kot so sladkor, polnomastno mleko, rum – ali celo živil – recimo piškotov, čajnih peciv, kolačev in čokoladic – celo stvar zelo hitro spremeni v pravi obrok. Takšne vrste “popoldanske čajanke” lahko v prehrano prispevajo kar nekaj nezabeležene energije in posledično prispeva k pridobivanju odvečne mase. V tem primeru čaj vsekakor ne bo koristen.

Preberite več:
Kaj pa mleko in mlečni izdelki?
Kaj pa alkohol?

Kaj pa vpliv čaja na izgubo maščobe?

Popularna trditev pravi, da naj bi uživanje čaja pomagalo “kuriti” maščobe. Na žalost zadeva do danes še ni uspela najti dejanske znanstvene podlage.

Feelgood_čaj-izguba-maščobe

Raziskave na področju uživanja čaja ali prehranskih dopolnil s katehini za uravnavanje telesne mase v najboljšem primeru kažejo marginalne in praktično povsem zanemarljive učinke na presnovno stopnjo.

Poleg tega se ti učinki ponavadi pokažejo šele pri precej visokih odmerkih. Po domače to pomeni, da boste na račun dnevnega žlampanja čaja ali za četrt povprečne plače vrednega protokola prehranskih dopolnil, povečali svojo presnovno stopnjo za le peščico kalorij. Sigurno to ne bo več kot dvomestno število. V praksi manj kot polovica jabolka. Enak učinek bi zlahka dosegli tudi z enim ali dvema dodatnima sprehodoma po stopnicah.

Zaključek

Dodatni šalici čaja dnevno večini sigurno ne bi bili v škodo, temveč kvečjemu v korist. Kljub temu pa čaj ni nekaj, kar bi bilo nujno uživati za dobro zdravje. Uživanje čaja ne bo prineslo nobenih strašanskih koristi v smislu boljšega zdravja ali hitrejše izgube maščobe. Nekaj šalic čaja dnevno lahko lepo obogatiti prehrano – če ga imate radi, si ga zato kar privoščite. V nasprotnem primeru ga lahko povsem spodobno ali še boljše nadomestite s kavo. Sicer pa niti en niti drug napitek ni “obvezna oprema” primerne prehrane, saj sorodne koristne snovi najdemo tudi živilih kot so sadje, zelenjava in stročnice.


Viri

  • Yi, M., Wu, X., Zhuang, W., Xia, L., Chen, Y., Zhao, R., … Zhou, Y. (2019). Tea Consumption and Health Outcomes: Umbrella Review of Meta-Analyses of Observational Studies in Humans. Molecular Nutrition & Food Research, 1900389. doi:10.1002/mnfr.201900389 
Mario Sambolec
• ustanovitelj podjetja Feelgood
• nutricionist MNU, PN1, ACA
• trener in predavatelj Fitnes zveze Slovenije
Preberi več
Vadba za moč v največji meri omogoča pridobivanje in ohranjanje mišične mase ter kostne mineralne gostote.
Kakšna je vloga beljakovin (proteinov) v naši prehrani in koliko jih v resnici potrebujemo?